مراحل اجرای سقف های کامپوزیت عرشه فولادی [ سقف مرکب ]
۱- تهیه نقشه های شاپ درائینگ سقف های کامپوزیت عرشه فولادی :
شاپ درائینگ که معنای تحت الفظی آن نقشه کارگاهی می شود ، به نقشه ای اطلاق میگردد که در آن طول و جهت و تعداد ورقهای عرشه فولادی در هر سقف مشخص بوده و بر مبنای آن امکان نگارش لیستوفر ورقها فراهم می گردد و همچنین مجری اجرا بر مبنای این نقشه متوجه خواهد شد که هر ورق برای کدام قسمت سقف در نظر گرفته شده است .
در زمان ترسیم نقشه شاپ درائینگ رعایت و آگاهی از موارد زیر الزامی است :
قبل از تهیه نقشه شاپ عرشه های فولادی، تهیه نقشه وضع موجود و یا نقشه شاپ سازه مورد نظر، جهت کاهش خطاهای احتمالی در اجرا الزامی است.
در تهیه نقشه شاپ و اجرای عرشه های فولادی، قطع عرشه ها و همپوشانی آنها بر روی تیرهای فرعی مجاز نمیباشد. در صورت اعلام مشکل حمل از طرف واحد اجرایی ، باید محاسبات مجدداً از طرف واحد فنی مهندسی کنترل و تائیدیه گرفته شود.
در تهیه نقشه شاپ عرشه های فولادی، به ضخامت ورق مطابق نقشه های محاسباتی توجه گردد.
ارتفاع فلاشینگ مورد نیاز پروژه، تابعی از عمق عرشه های فولادی بعلاوه ضخامت دال روی عرشه ها است که بایستی در تهیه شاپ مورد توجه قرار گیرد.
در تهیه نقشه شاپ عرشه های فولادی در سازه های بتن آرمه تعبیه سوراخ در ابتدا و انتهای عرشه های فولادی (در محل اتصال عرشه ها به تیرهای اصلی طرفین) با توجه به قطر خاموت تیرهای اصلی؛ الزامی است.
در صورتیکه پروژه دارای نقشه سازه میباشد حتماً این نقشه با وضعیت موجود از نظر آکس و فواصل ستونها ، جهت تیرهای فرعی و همچنین محل راه پله و سایر بازشوها و آسانسور منطبق و اصلاح گردد ، به هر روی ملاک عمل وضع موجود می باشد .
در دهانه هایی از سقف های کامپوزیت عرشه فولادی که تیر مورب دارند و به صورت ذوزنقه ای می باشند شاپ به گونه ای در نظر گرفته شود که کمترین پرت و دورریز ورق ایجاد گردد .
محل وصله و اورلب ورق های عرشه فولادی بر روی تیرهای اصلی است پس توجه داشته باشید ورقها را به صورت یک تکه و از تیر به تیر اصلی در نظر بگیرید .
طول حداکثر ورقهای عرشه فولادی برای حمل ۱۱/۸۰ متر می باشد . یعنی حداکثر طولی که یک تریلی مجاز به حمل آن است ، پس به این نکته در طراحی توجه نمایید .
مطابق آئین نامه حداقل محل نشیمن برای ورق عرشه فولادی ۵ سانتی متر می باشد ، به این موضوع توجه گردد
۲- حمل و نصب عرشه های فولادی :
حمل عرشه ها بایستی به نحوی صورت پذیرد که در حین حمل آسیب دیدگی (تغییر شکل، خراش سطوح گالوانیزه عرشه و …) بر روی عرشه ها بوجود نیاید . در صورت ایجاد لهیدگی ناچیز که در کارگاه قابل اصلاح می باشد می بایست با نظر سرپرست اجرایی اصلاح گردد.
لازم به ذکر است فیلمهای اجرایی سقف های کامپوزیت عرشه فولادی و سایر موارد عمرانی در کانال تلگرام آرچیکان منتشر شده است.
شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :