در این مطلب اجزای تشکیل دهنده دهانه های سقف عرشه فولادی را به صورت تیتر بیان کرده و در ادامه به مشروح موارد می پردازیم.

۱- ورق گالوانیزه از اجزای تشکیل دهنده دهانه های سقف عرشه فولادی

ورق گالوانیزه یا عرشه فولادی ورقی است به صخامت حدود ۰٫۸ الی ۱٫۲ میلیمتر که به شکل ذوزنقه ای فرم داده می شود.

فرم دهی این ورق ها به روش نورد سرد و بوسیله دستگاههای مخصوص انجام می شود .

شاخص ترین مصالح این سقف ورق فولادی گالوانیزه می باشد که به روش نورد سرد(Cold Forming) در ضخامت های ۰٫۸ تا ۱٫۲ میلیمتر با استفاده از دستگاههایی با غلطکهای مخصوص و در طرح های متنوع به فرم ذوزنقه ای شکل دهی می شوند .

می بایست سطح ورق دارای برجستگی هایی باشد تا پیوستگی کافی بین ورق گالوانیزه و بتن را ایجاد نماید تا به عنوان فولاد کششی عمل نماید.

این ورق ها می بایست در جان خود (قسمت شیبدار ورق) نیز دارای فرورفتگی ها و برجستگی هایی باشند تا تا با آجدار کردن سطح ورق پیوستگی کافی بین ورق گالوانیزه و بتن را ایجاد نماید تا به عنوان فولاد کششی عمل نماید.

این برجستگیها و فرورفتگیها نیز در حین عملیات فرمینگ توسط دستگاهها در سطح ورق گالوانیزه خام ایجاد میشود.

در طی مراحل بارگیری، حمل و دپوی این ورق ها می بایست دقت لازم برای جلوگیری از تغییر شکل آنها صورت گیرد (Deformation).

سقف عرشه فولادی

۲- میخ و چاشنی(گل میخها) در دهانه های سقف عرشه فولادی

به منظور جلوگیری از جابجایی و بلند شدگی ورقها، ورق های فولادی شکل داده شده می بایست در فواصل حداکثر ۴۵٠ میلیمتر به مقطع فولادی و سایر اعضای تکیه گاهی مهار شوند.

بنابراین پس از چیدن ورق ها و پوشش دهانه ها، به وسیله ی دستگاه های میخکوب مخصوص، ورق ها را در محل نشیمن روی تیرهای سازه ای ثابت کرد.

این مرحله می بایست به صورت همزمان یا بلافاصله بعد از چیدن ورق ها انجام گیرد تا ورقهای چیده شده ازمحل خود جابجا نشوند.

گل میخها در واقع رابط میان ورق گالوانیزه و بتن هستند تا بتوانند از لحاظ سازه ای یکپارچگی عملکرد برشی را تامین کنند و در واقع همان نقش برشگیرها را ایفا می کنند.

قطر این برش گیر ها حداکثر ٢٠ میلیمتر و ارتفاع آنها بسته به شکل ورق فولادی متغییر است و در نهایت حداقل ارتفاع گل میخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوذنقه ای اندازه گیری می شود نباید کمتر از ۴٠ میلیمتر باشد .

این گل میخ ها بوسیله دستگاه جوش قوسی الکتریکی خاصی که (Welder Stud)نامیده می شود به تیر های سازه ای جوش می شوند.

این فرایند جوشکاری می تواند هم بصورت مستقیم روی بال تیر سازه ای قبل از قرارگیری گل میخ با ایجاد یک حلقه سوراخ در ورق و هم از روی ورق انجام گیرد.

ضمناً سرامیکی در محل جوش قرار می گیرد تا از حوضچه مذاب ایجاد شده در لحظه ایجاد قوس الکتریکی محافظت نماید .تنها روش استاندارد تولید گل میخ برشگیر ، روش فورج سرد می باشد که توسط ماشین آلات مخصوص و مواد اولیه با آلیاژهای مرغوب قابل تولید است .

سایر روشهای غیر استاندارد تولید ،نظیر فورج گرم یا ریخته گری بدلیل استفاده از مواد اولیه نامرغوب و یا ضایعاتی دارای استحکام پایین و به تبع آن موجبات ناپایداری سازه را فراهم می سازد.

توجه داشته باشید که نام یا برند شرکت تولید کننده گل میخ می بایست بر روی آن حک شده باشد. استفاده از گل میخهای غیراستاندارد میتواند عملکرد این نوع سقف را مختل نماید، لذا ضروری است به این موضوع دقت کافی صورت پذیرد.

۳- فلاشینگ از اجزای دیگر دهانه های سقف عرشه فولادی

محل قرار گیری فلاشینگ در لبه سقف عرشه فولادی می باشد که قبل از سفت شدن بتن نقش قالب را ایفا می کند وپس از سفت شدن بتن این قطعه مانند ورق دهانه های سقف عرشه فولادی که با استفاده از طراحی دقیق در استحکام نقش مهمی دارد نقش مهم خود را ایفا می کند کا باعث پیوستگی ویکنواختی بیشتر بتن می گردد همچنین باعث زیبایی پس از بتن ریزی می شود .

پس از نصب ورق ها به جهت جلوگیری از خروج بتن اطراف سقفها، دور باز شوها و کناره های راه پله ها ورقهای گالوانیزه شکلی در اطراف سقف نصب می گردد.

سقف عرشه فولادی

۴- آرماتور از اجزای دیگر دهانه های سقف عرشه فولادی

مطابق آیین نامه های معتبر، برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن سقف عرشه فولادی بایستی از شبکه میلگرد حرارتی استفاده نمود.

نوع و فاصله میلگرد های این شبکه از سطح فوقانی دال ، به ضخامت دال بستگی دارد. معمولا به دلیل افزایش سرعت اجرا از مش آماده میلگرد به جای ارماتوربندی در محل استفاده می شود .

یکی دیگر از راهکارهای سرعت بخشیدن به اجرای این سقف استفاده از بتن دارای فیبرهای پلیمری یا فولادی (Concrete Reinforced Fibre) می باشد که با استفاده از آن می توان آرماتوربندی را در اکثر نقاط عرشه فولادی خذف نمود که البته تهیه، حمل و ریختن آن می بایست با دقت خاص و براساس آئین نامه های مربوطه باشد.

۵- بتن

در آخرین مرحله از اجرای دهانه های سقف عرشه فولادی مطابق مشخصات فنی مربوطه بتن سقف در طبقات اجرا شده و عملیات تسطیح نهائی انجام می گیرد.

ضخامت دال بتنی در بالای کنگره ورق ذوزتقه ای نباید از ۵٠ میلیمتر کمتر باشد.

در سطوح بزرگ برای تسطیح و لیسه ای کردن کف،پارکینگ ساختمان، سوله،کارخانه،جایگاه سوخت و محوطه ها از دستگاه ماله پروانه برقی و بنزینی به صورت کاملاً صاف و یکدست بدون کوچکترین پستی و بلندی با سرعت بالا استفاده می شود.

شما همراهان عزیز آرچیکان می توانید برای آشنایی با سقف عرشه فولادی به مطلب معرفی سقف های عرشه فولادی در بخش ایده های طراحی سازه مراجعه فرمایید.

اگر طراح یا مجری پروژه های ساختمانی و یا تولید کننده محصولی در صنعت ساختمان هستید، جهت انتشار طرح و جزئیات آن از طریق فرم ” تماس با ما” با آرچیکان مکاتبه نمایید .همواره پیشنهادها و نظرات سودمند شما مجموعه آرچیکان را در ارائه مطالب بهتر یاری می کند.

آرچیکان را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام دنبال کنید

adv_baner adv_baner adv_baner

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .


نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .