برای تبدیل سند منگوله دار به تک برگ چه مدارکی لازم است؟ در این مطلب قصد داریم به پاسخ این سوالات بپردازیم. اما قبل از پاسخ‌گویی به این سؤالات لازم است بدانیم، سند منگوله‌دار و سند تک برگی چه تعریفی دارند و اصلاً چه دلیلی برای تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک برگ وجود دارد؟

سند منگوله دار به تک برگی

 تعریف سند منگوله دار

سند منگوله دار سندی دفترچه‌ای است که با یک نخ و یک تکه سرب توسط اداره ثبت اسناد رسمی پلمپ شده است.

توجه به این نکته ضروری است که اگر سند پلمپ نشده باشد، اعتبار ندارد. دلیل پلمب کردن این سند حفظ صحت و اعتبار آن است. این سند به صورت دست‌نویس و در یک دفترچه با تعداد زیادی برگه تنظیم می‌شده است.

تعریف سند تک برگی

از سال ۹۰ به بعد نوع دیگری از سند مالکیت با فرمتی مشخص به شکل مکانیزه و تنها در یک برگ تنظیم می‌شود که از نظر اعتبار و رسمیت مانند سند منگوله‌داراست.

این اسناد فاقد پلمپ سربی است که سابقاً به اسناد دفترچه‌ای زده می‌شد.

این سند مالکیت پس از هربار معامله باید توسط خریدار به اداره ثبت مربوطه تحویل شود تا پس از ابطال آن سند جدید به نام خریدار صادر شود. در این اسناد جدید نقشه محل موقعیت ملک در مقیاس یک دو هزارم روی سند ملک در قسمت پایین صفحه نشان داده می‌شود.

مزایای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ

۱- یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سند‌های منگوله‌دار نسبت به سند‌های تک برگی این است که در صورت وجود شریک یا شرکا در یک ملک هر مالک یک سند مجزا خواهد داشت.

به عنوان مثال در صورتی که ۲ نفر در یک ملکی ۳ دانگ ۳ دانگ شریک باشند، برای هرکدام یک سند تک برگ صادر می‌شود.

اما در مورد اموال مشترک اگر بنا باشد سند منگوله‌دار صادر شود، یک سند مشترک برای همه شرکا صادر می‌شد.

درصورتی‌که یکی از شرکا قصد دریافت سند جداگانه داشت، باید پروسه بسیار طولانی را طی می‌کرد و با سخت‌گیری‌های زیادی مواجه می‌شد تا بتواند سند جداگانه دریافت کند.

۲- صدور سند‌های تک برگ به صورت کاملاً مکانیزه و الکترونیکی در اداره ثبت انجام می‌شود.

از ویژگی‌های شاخص این اسناد درج دقیق و کامل اطلاعات و مشخصات مالک و ملک به صورت خواناست که به همین علت خواندن و کنترل ﺁن برای تمام مردم راحت شده است. این ویژگی باعث شده است که جعل این اسناد مشکل باشد. این درحالی است که سند‌های منگوله‌دار به صورت دستی تهیه می‌شدند.

۳- سند‌های تک برگی کروکی دقیق و اطلاعات جزئی تری نسبت به سند‌های منگوله دار قدیمی در خود دارند و با تکیه بر این اسناد دیگر مشکلاتی مثل ابهام در متراژ ملک و تعرض به زمین‌ها و املاک مجاور اتفاق نمی‌افتد.

۴- جعل سند‌های دفترچه‌ای قدیمی نسبت سند‌های تک برگ خیلی راحت‌تر بود، حال آن‌که سند تک برگ به گونه‌ای طراحی شده است که نمی‌توان به‌راحتی آن را جعل کرد.

سند تک برگ هولوگرام مخصوص به خود را دارد. در صورتی که سند دفترچه‌ای این ویژگی را ندارد. از این‌رو برای دست‌کاری سند تک برگ به امکانات و افراد مجرب با مهارت بالا نیاز است که این کار از عهده هرکسی بر نمی‌آید.

۵- از دیگر ویژگی‌های مهم سند‌های تک برگی می‌توان به صرفه‌جویی در کاغذ اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید اسناد قدیمی صفحات زیادی داشتند و برای تهیه آن‌ها باید کاغذ زیادی استفاده می‌شد.

درصورتی‌که با کمک سند‌های تک برگی این تعداد کاغذ به حداقل میزان ممکن رسیده است.

۶- در سند‌های تک برگی جزئیات و کروکی دقیقی از ملک وجود دارد. این ویژگی در سند منگوله‌دار به چشم نمی‌خورد.

با کمک جزئیات مندرج در اسناد تک برگی می‌توان به اطلاعات دقیقی از متراژ ملک دست پیدا کرد. ضمناینکه می‌توان از تعرض به املاک مجاور هم جلوگیری نمود.

۷- یکی دیگر از مزیت‌های سند تک برگ نسبت به سند منگوله‌دار این است که این اسناد درب منزل مالکین به آن‌ها تحویل داده می‌شود.

۸- از نکات برجسته و متمایز سند تک‌برگی در مقایسه با سند دفترچه‌ای ذکر نوع ملک (طلق…)، کاربری (مسکونی…)، نوع مالکیت و نشانی ملک و کد پستی ملک است که در شناسایی ملک اهمیت به‌سزایی دارد.

مراحل تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک برگ

۱- مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی یا اداره ثبت

افرادی که به منظور تبدیل سند منگوله دار به تک برگی اقدام می‌کنند یا صاحب ملکی قدیمی هستند که دارای سند منگوله دار دفترچه‌ای است و یا به تازگی ملکی را خریداری کرده‌اند که باید نسبت به درج نام و تاریخ جدید اقدام نمایند.

درصورتی‌که جزء دسته اول باشید، باید به منظور پیگیری کارتان مستقیم به اداره ثبت اسناد رسمی بروید و نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نخواهید داشت.

درنتیجه مراحل کارتان کوتاه‌تر است پس از مراجعه به اداره ثبت املاک باید فرم درخواست سند تک برگی را پر کرده و طبق دستورالعمل آن را ارسال کنید.

درخواست ارسال شده توسط کارشناسان بررسی می‌شود. در این مرحله استعلام‌هایی از شهرداری و دیگر مراکز مربوط صورت می‌گیرد.

اگر در گروه دوم جای دارید، باید پیش از هر کاری به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید. همان‌طور که می‌دانید، پس از توافق اولیه در هر معامله باید به دفاتر ثبت اسناد مراجعه شود.

در این شرایط هر دو طرف معامله باید در دفتر ثبت حاضر شوند و مدارک هویتی خودشان را برای تطبیق اسناد و مدارک به همراه آورند.

۲- استعلام سند قبلی

دفتر ثبت اسناد رسمی قبل از اینکه برای انتقال سند اقدام کند، فهرستی از استعلام‌ها را از فروشنده یا همان صاحب فعلی سند دریافت می‌کند. نخستین استعلام مربوط به سند است.

این استعلام توسط خود اداره ثبت و به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

تا رسیدن جواب این استعلام ۲ روز زمان مورد نیاز است. با کمک این استعلام می‌توان مطمئن شد که ملک موردنظر پیش از این به شخص دیگری فروخته نشده باشد و یا در گرو بانک قرار نداشته باشد.

سند‌هایی که در گرو بانک باشند، تا وقتی که آزاد نشوند، قابل انتقال نیستند. درصورتی‌که پس از استعلام مشخص شود که ملک مورد نظر دارای چنین مشکلاتی است، مادامی که این مسائل مرتفع نشود، انتقال به تعویق خواهد افتاد.

۳- تسویه حساب شهرداری و پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک به اداره دارایی

در مرحله بعد باید کلیه بدهی‌های ملک مورد نظر به شهرداری تسویه و گواهی پایان کار دریافت شود. این گواهی نشان دهنده این است که همه بدهی‌ها و مالیات مربوط به ملک تسویه شده و سند آن هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

درصورتی‌که ملک تجاری یا اداری باشد، باید نامه‌ای از سازمان نوسازی بگیریم که وضعیت کاربری ملک را به طور دقیق تعیین کند.

همان‌طور که می‌دانید فروشنده همیشه برای انتقال و واگذاری املاک خود و صدور سند تک‎برگ باید مالیات ناشی از این واگذاری را باتوجه به ارزش معاملاتی ملک خود به اداره دارایی محل وقوع ملک پرداخت و گواهی آن را به دفترخانه ارائه کند.

۴- انتقال سند

در این مرحله خریدار و فروشنده در دفتر ثبت حاضر می‌شوند، نقل و انتقال انجام می‌گیرد و دفتر ثبت اسناد خلاصه‌ای از نقل و انتقال را به اداره ثبت ناحیه مورد نظر از طریق سیستم مکانیزه ارسال می‌کند.

۵- مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک

در این مرحله باید به اداره ثبت املاک مربوط مراجعه کنید و فرم درخواست صدور سند تک‎ برگ مالکیت خود را با دقت تکمیل و ارائه کنید. تمام اطلاعاتی که در این فرم درخواست وارد می‎کنید، یکی از مبنا‌های درج اطلاعات روی سند تک‎برگ شماست.

لازم به ذکر است که برای دریافت سند جدید حتماً باید سند قبلی ملک را به سازمان ثبت اسناد ارائه دهید. دریافت سند جدید بدون سند قبلی امکان‌پذیر نیست؛

بنابراین اگر سند خود را گم کرده‌اید و یا به هر دلیلی در دسترس‌تان نیست، ابتدا باید برای دریافت سند المثنی اقدام کنید و سپس به سراغ تبدیل سند بروید.

۶- مراجعه به باجه پست مستقر در اداره ثبت

برای صدور سند تک برگی و دریافت آن باید به باجه پست مستقر در اداره ثبت بروید و با پرداخت هزینه‎های لازم فرم مشخصات و همچنین پاکت تحویل سند مالکیت را تکمیل کنید.

۷- دریافت سند تک برگ

برای تبدیل سند‌های دفترچه‌ای به سند تک برگی حدود ۵۰ روز زمان مورد نیاز است. برای دریافت سند تک برگی که قرار است به شخص دیگری تعلق بگیرد، حدودا ۲۰روز زمان نیاز است.

سند شما از طریق مأمور پست به در خانه و به نشانی‌ای که در اداره ثبت به متصدی پست داده‌اید، ارسال می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت سند تک برگ

۱- مدارک هویتی خریدار و فروشنده همراه با کپی

۲- قبض تلفن ملک مورد نظر به همراه کپی

۳- کروکی دقیق ملک

۴- ارائه پایان کار شهرداری

۵- اصل سند قبلی ملک

۶- کد پستی ملک

۷- فیش‌های پرداختی

۸- استعلام سند

۹- داشتن گواهی تسویه حساب با سازمان تأمین اجتماعی (در مورد املاک تجاری یا صنعتی)

موارد متنوع دیگری مانند مقررات صدور سند مالکیت المثنی ، نحوه ارزیابی و کارشناسی ملک و موارد دیگر در دسته بندی مطالب حقوق املاک سایت آرچیکان منتشر شده است.

همچنین نوار جستجوی موجود در سایت این امکان را به کاربران می دهد که به جزئیات مورد نظر دسترسی آسان تری داشته باشند.

برگرفته از مقاله منتشر شده در فرارو

آرچیکان را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام دنبال کنید

adv_baner adv_baner adv_baner

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .


نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .